Regulamin
rozliczania kosztów dostawy wody, odprowadzenia ścieków i dokonywania rozliczeń z użytkownikami lokali, w budynkach Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko- Własnościowej „Zjednoczenie” w Wolsztynie.
Rozdział I.
Podstawa prawna.
1. Ustawa z dnia 15. 12. 2000 r. o Spółdzielniach Mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 roku nr 119 poz. 1116 z późniejszymi zmianami.)
2. Ustawa z dnia 7. 06. 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jednolity Dz.U. z 2006 roku nr 123 poz. 858 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 11.05.2001 roku „Prawo o miarach” (tekst jednolity, Dz.U z 2004 roku nr
243, poz. 2441 z późniejszymi zmianami).
4. Umowa o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków zawarta między dostawcą wody a Spółdzielnią.
5. Statut Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko- Własnościowej „Zjednoczenie” w Wolsztynie.
Rozdział II.
Postanowienia ogólne.
1. Regulamin określa zasady rozliczania kosztów dostawy wody oraz odprowadzenia ście-
ków dla budynków i lokali wyposażonych w instalację wodno- kanalizacyjną.
2. Zasady określone w niniejszym regulaminie, stanowią podstawę do indywidualnych roz-
liczeń finansowych z tytułu zużycia wody i odprowadzenia ścieków oraz różnicy wskazań wodomierza głównego i sumy wskazań wodomierzy zainstalowanych w lokalach.
3. Użyte w Regulaminie określenia:
lokal- lokal mieszkalny i lokal o innym przeznaczeniu,
użytkownik lokalu- osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu lub faktycznie z niego korzystająca,
wodomierz główny- przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, zamontowany na przyłączu wodociągowym w budynku,
wodomierz lokalowy- przyrząd pomiarowy mierzący ilość pobranej wody, zamontowany w lokalu,
ilość zużytej wody- suma zużycia zimnej i ciepłej wody, odpowiadająca ilości odprowadzonych ścieków,
ryczałt- przyjęta miesięczna norma zużycia wody na osobę,
moduł radiowy- nakładka umożliwiająca bezprzewodową transmisję danych.
cena 1 m3 wody i odprowadzenia ścieków- cena określona w taryfie P.G.K. Sp. z o.o. Berzyna 6 w Wolsztynie.
4. Systemy rozliczania zużycia wody:
system opomiarowany- lokale mające zamontowane indywidualne wodomierze z ważnymi cechami legalizacyjnymi oraz nienaruszoną plombę, umożliwiające określenie ilości pobranej wody w lokalu,
system ryczałtowy- lokale nie posiadające zamontowanych wodomierzy. Ilość pobranej wody określa się na podstawie ilości zamieszkujących osób x 10 m3 x cena za 1 m3 wody brutto. Ilość odprowadzonych ścieków określa się na podstawie ilości zużytej wody x cena odprowadzenia 1 m3 ścieków brutto. Wysokość ryczałtu na osobę ustala Zarząd Spółdzielni i zatwierdza Rada Nadzorcza Spółdzielni.
5. Użytkownik lokalu jest zobowiązany udostępnić lokal w celu zainstalowania wodomierzy, dokonania odczytów, sprawdzenia poprawności działania, legalizacji, konserwacji i wymiany wodomierzy.
6. Rozliczenie za zużytą wodę w poszczególnych budynkach nieruchomości pomiędzy do-stawcą wody a Spółdzielnią dokonuje się według wskazań wodomierzy głównych zamontowanych na przyłączach wody do budynków lub grupowych węzłów cieplnych.
7. Koszt zakupu wody obejmuje koszt dostawy wody i odprowadzenia ścieków przez dostawcę (nie nalicza się kosztów odprowadzenia ścieków w przypadku wodomierzy służących do podlewania części wspólnych i terenów zielonych Spółdzielni) oraz inne uzasadnione opłaty wymienione w fakturach dostawcy wody.
Rozdział III.
Zasady odczytów wodomierzy i rozliczania kosztów dostawy wody do lokali i odprowadzenia ścieków.
1. Spółdzielnia prowadzi wyodrębnioną ewidencję kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków na budynki. Jeżeli w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody i odprowadzenia ścieków wystąpi różnica (uchyb) między wskazaniami wodomierza głównego w budynku a sumą wskazań wodomierzy indywidualnych w lokalach, to różnica ta będzie rozliczana w ramach opłat za użytkowanie lokalu, proporcjonalnie do zużytej w nim wody, ustalonej na podstawie odczytów wskazań wodomierzy indywidualnych. Z tego sposobu rozliczeń wyłączone są lokale rozliczane ryczałtem w zakresie kosztów i przychodów.
2. Odczyty zużycia wody dokonywane są radiowo na koniec każdego miesiąca.
3.. W przypadku braku odczytu wodomierzy z modułem radiowym na koniec okresu rozliczeniowego, użytkownik lokalu obciążony będzie zaliczkowo, średnią normą zużycia, jaka wynika z poprzedniego 6- miesięcznego okresu rozliczeniowego. W analogiczny sposób rozliczany będzie użytkownik w przypadku niezawinionej awarii wodomierza.
4. Pracownicy Spółdzielni mogą dokonywać odczytów kontrolnych wskazań wodomierzy.
5. W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię działań:
- zakłócających prawidłową pracę wodomierza,
- naruszających plomby na wodomierzu lub moduły radiowe,
- dokonywania samowolnych przeróbek wewnętrznej instalacji wodociągowych, rozliczenie dokonywane będzie ryczałtowo, tak jak dla lokali nieopomiarowanych.
6. W lokalach nieopomiarowanych, rozliczanych ryczałtowo, użytkownik lokalu wnosi opłatę bezpośrednio w miesięcznej wymagalnej opłacie za użytkowanie lokalu. Ilość osób zamieszkałych w lokalu, przyjmowana jest zgodnie ze złożoną w Spółdzielni deklaracją o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku podnajmowania lokalu, należy o tym fakcie powiadomić Spółdzielnię.
7. Jeżeli „różnica okresowa” (uchyb) ma wartość dodatnią, po rozliczeniu na lokale, zostanie ona zaliczona na poczet opłat za użytkowanie lokalu. W przypadku lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na zmniejszenie zadłużenia lokalu.
8. Jeżeli „różnica okresowa” (uchyb) ma wartość ujemną, po rozliczeniu na lokale, będzie doliczony do opłat za użytkowanie lokalu.
9. Reklamacje użytkowników lokali, dotyczące okresowego rozliczenia opłat za zużycie wody i odprowadzenie ścieków, muszą byś złożone przed upływem terminu płatności za poszczególne okresy rozliczeniowe i rozpatrzone w ciągu 14 dni roboczych od daty złożenia tej reklamacji.
10. W przypadku zbycia mieszkania, użytkownik rozliczany jest zgodnie z odczytem wodomierzy, wynikającymi z oświadczenia o stanie wskazań wodomierzy, podpisanego przez zainteresowane strony. Jeżeli strony nie podpisały takiego oświadczenia, wówczas rozliczany jest użytkownik lokalu na dzień odczytu.
11. Za zużycie wody w pralniach i innych pomieszczeniach, użytkownicy tych pomieszczeń, otrzymują imienne rachunki wystawione na podstawie zapisów w zeszytach kontrolnych, w których użytkownik dokonuje następujących wpisów:
daty poboru wody,
początkowego stanu wodomierza, przed czynnością poboru wody,
końcowego stanu wodomierza, po zakończeniu czynności poboru wody,
za zużytą wodę w pralniach i innych pomieszczeniach, doliczone będą opłaty za odprowadzenie ścieków, oraz inne uzasadnione opłaty wymienione w fakturach dostawcy wody. Koszty te dotyczą wodomierza zainstalowanego w danym punkcie poboru wody i są dzielone równo pomiędzy użytkowników korzystających z danego punktu poboru wody.
W przypadku braku wpisów w zeszycie kontrolnym pralni lub innych pomieszczeń, jego zaginięciu lub zniszczeniu, Spółdzielnia zlikwiduje punkt czerpalny w pomieszczeniu pralni lub innym pomieszczeniu, uznając, że pobór wody odbywa się z naruszeniem przepisów niniejszego regulaminu.
12. Funkcjonowanie dodatkowych punktów czerpania wody, zlokalizowanych poza lokalami mieszkalnymi, dopuszczalne jest jedynie po zainstalowaniu wodomierza i podpisaniu stosownej umowy ze Spółdzielnią lub zbiorowym dostawcą wody. Koszty plombowania tych wodomierzy ponoszą zainteresowani użytkownicy.
Rozdział IV.
Obowiązki użytkownika lokalu.
Do obowiązków użytkownika lokalu należy:
1. Udostępnienie lokalu i zapewnienie łatwego dostępu do instalacji wodociągowej w lokalu w celu umożliwienia sprawdzenia stanu plomb, modułów radiowych, ich wymiany, dokonania odczytu wskazań wodomierzy oraz wymiany wodomierzy.
2. Utrzymywania urządzenia pomiarowego w stanie czystości i sprawności technicznej.
3. W przypadku niesprawnych wodomierzy, uszkodzenia lub zerwania plomb, modułów radiowych, bez względu na przyczynę, istnieje obowiązek powiadomienia Spółdzielni o powyższych faktach.
4. Udostępnienia lokalu w celu przeglądu, konserwacji, remontu i sprawdzenia szczelności instalacji wodno- kanalizacyjnej.
5. Monitorowania poprawności działania wodomierza.
Rozdział V.
Obowiązki Spółdzielni.
Do obowiązków Spółdzielni należy:
1. Dokonywanie okresowych przeglądów wodomierzy oraz ich legalizacja lub wymiana.
2. Wymiana wodomierzy uszkodzonych nie z winy użytkownika. Jeżeli uszkodzenie nastąpiło z winy użytkownika lokalu on ponosi koszty wymiany wodomierza.
3. Plombowanie nieodpłatne wodomierzy w przypadku wykonywania robót, które wymagają ich demontażu, związanego z wymianą podejść, pionów, wymianą wodomierzy nieposiadających zewnętrznych cech uszkodzenia, które zostały zablokowane. W pozostałych przypadkach (pkt. 6 rozdział III regulaminu), plombowanie jest płatne i wynosi 50 zł brutto za jedną plombę, w przypadku wodomierzy z modułami radiowymi, koszt plomby i wymiany modułu jest zgodny z cennikiem dostawcy tych elementów .
4. Terminowe dokonywanie miesięcznych odczytów wodomierzy i dokonywanie rozliczeń.
5. Zarząd może podjąć decyzję o odcięciu dostaw zimnej i ciepłej wody w łazience oraz
ciepłej wody w kuchni, jeżeli użytkownik lokalu:
zalega z opłatami za użytkowanie lokalu za pełne cztery okresy rozliczeniowe,
został stwierdzony nielegalny pobór wody przy celowo pominiętych wodomierzach .
6. Na pisemny wniosek użytkownika lokalu, Spółdzielnia zobowiązana jest dokonać sprawdzenia poprawności wskazań wodomierza. Przed dokonaniem ekspertyzy użytkownik lokalu zobowiązany jest wpłacić do Spółdzielni zaliczkę na przewidywany koszt sprawdzenia wodomierza wraz z kosztami towarzyszącymi, w tym między innymi koszt demontażu oraz ponownego montażu wodomierza, transportu itp., w wysokości ustalonej przez Zarząd.
Jeżeli ekspertyza wykaże, ze wskazania wodomierza są nieprawidłowe, Spółdzielnia zwróci użytkownikowi wpłaconą zaliczkę oraz dokona korekty naliczeń opłat za zużycie wody i odprowadzenie ścieków. Jeżeli ekspertyza wykaże, że wskazania były prawidłowe, Spółdzielnia zatrzyma wpłaconą zaliczkę i dokona jej końcowego rozliczenia.
Rozdział VI.
Reklamacja wskazań wodomierzy.
1. Zgłoszona przez użytkownika lokalu reklamacja wskazań wodomierza, który nie posiada zewnętrznych cech uszkodzenia, ani nie uległ zablokowaniu, podlega wstępnej weryfikacji przez służby techniczne Spółdzielni.
2. Użytkownik może zwrócić się do Spółdzielni z pisemnym wnioskiem o dokonanie ekspertyzy wodomierza.
3. Na okres sprawdzenia wodomierza, montowany jest nowy wodomierz.
4. Sprawdzany wodomierz zostanie poddany próbie i ekspertyzie przez firmę posiadającą certyfikat Prezesa Głównego Urzędu Miar.
5. Jeżeli reklamacja zostanie uznana, to koszty tych badań ponosi Spółdzielnia.
6. Jeżeli reklamacja nie zostanie uznana, to koszty tych badań ponosi użytkownik lokalu, który zostanie również obciążony kosztami demontażu i montażu nowego wodomierza.
Rozdział VII.
Postanowienia końcowe.
1. Regulamin zatwierdzono uchwałą RADY NADZORCZEJ SPÓŁDZIELNI NR 9/2019 z dnia 21.03.2019 r.
2. Regulamin obowiązuje od dnia 21.03.2019 r.
3. Wszelkie zmiany niniejszego regulaminu muszą mieć formę aneksu pisemnego, zatwierdzonego przez RADĘ NADZORCZĄ SPÓŁDZIELNI.
4. Traci moc regulamin uchwalony przez RADĘ NADZORCZĄ z dnia 01-03-2003 r.
Rada Nadzorcza
Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko - Własnościowej
"Zjednoczenie" w Wolsztynie
Aneks do regulaminu rozliczania zużycia wody i odprowadzania ścieków - kliknij TUTAJ |