Regulamin Porządku Domowego |
REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO ORAZ ZASAD WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW W ZASOBACH SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ LOKATORSKO-WŁASNOŚCIOWEJ "ZJEDNOCZENIE" . |
R E G U L A M I N
PORZĄDKU DOMOWEGO
ORAZ
ZASAD WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW
W ZASOBACH SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ LOKATORSKO-WŁASNOŚCIOWEJ „ZJEDNOCZENIE”
W WOLSZTYNIE
I. PRZEPISY OGÓLNE
Majątek Spółdzielni jest prywatną własnością jej członków (art.3 ustawy – Prawo Spółdzielcze).
Postanowienia Regulaminu mają na celu ochronę mienia, którym zarządza Spółdzielnia, zapewnienie czystości, ładu i porządku w budynkach i ich otoczeniu, podnoszenie estetyki oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.
Przepisy Regulaminu określają obowiązki służb etatowych Spółdzielni, użytkowników lokali oraz wszystkich mieszkańców osiedla w zakresie:
· ochrony budynków i lokali,
· bezpieczeństwa pożarowego,
· korzystania z pomieszczeń ogólnego użytku,
· utrzymania czystości i porządku,
· utrzymania spokoju i dobrych stosunków sąsiedzkich,
· instalowania anten zewnętrznych,
· parkowania pojazdów,
· podstawowych form kontaktów, informacji i zgłoszeń między Spółdzielnią, a użytkownikami lokali.
Użytkownikami lokali w rozumieniu niniejszego Regulaminu są członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali, właściciele lokali niebędący członkami Spółdzielni, najemcy lokali, a także osoby zajmujące lokale Spółdzielni bez tytułu prawnego.
Użytkownicy lokali odpowiedzialni są w zakresie postanowień niniejszego Regulaminu za wszystkie osoby wspólnie z nimi korzystające z lokali, stale lub tymczasowo, a nawet chwilowo w nich przebywające.
§ 1.
1. Użytkownicy lokali, a także osoby wspólnie z nimi korzystające z lokali, mogą je używać wyłącznie na cele określone w przydziale lub w umowie.
2. O zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym użytkownicy lokali powinni powiadomić niezwłocznie Zarząd Spółdzielni.
3. Użytkownik lokalu jest obowiązany do udostępnienia lokalu służbom Spółdzielni w celu wykonywania obowiązków obciążających Spółdzielnię zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy - Prawo budowlane.
II. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKÓW LOKALI MIESZKALNYCH ORAZ LOKALI O INNYM PRZEZNACZENIU.
§ 2.
Obowiązkiem każdego użytkownika lokalu jest natychmiastowe zgłaszanie w biurze Zarządu lub w administracji Spółdzielni zauważonych awarii oraz uszkodzeń instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku lub jego otoczeniu (np. pęknięcia i zatory rur, zacieki na sufitach itp.) bez względu na przyczynę ich powstania oraz na to, kogo koszt naprawy będzie obciążał.
§ 3.
1. Wchodzenie na dachy budynków bez zgody Zarządu lub administracji Spółdzielni jest surowo zabronione.
2. Zakładanie anten radiowych i telewizyjnych, anten CB, krótkofalowych i innych instalacji (internetowych) jest dozwolone przez osoby do tego uprawnione, po uprzednim uzyskaniu zgody Zarządu Spółdzielni. Wysokość opłat za korzystanie z powierzchni budynku, na której zamontowana jest antena będzie ustalona przez Spółdzielnię. Ewentualne szkody spowodowane niewłaściwym montażem urządzeń oraz braku konserwacji ponosi użytkownik w/w urządzenia.
§ 4.
W przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu należy natychmiast zamknąć kurki przy odbiornikach i gazomierzu, po czym zawiadomić Administrację Spółdzielni i Pogotowie Gazowe.
§ 5.
1. Celem zapobieżenia marnotrawstwu energii elektrycznej nie należy pozostawiać w piwnicach, na korytarzach piwnicznych, pralniach, suszarniach, wózkarniach zapalonych świateł.
2. Zabrania się wykonywania dodatkowych podłączeń elektrycznych i wodociągowych do boksów piwnicznych i mieszkań oraz lokali o innym przeznaczeniu bez zgody Zarządu Spółdzielni.
Wszelkie stwierdzone przypadki będą likwidowane przez służby administracyjne na koszt użytkownika, bez zapowiedzi i odszkodowania.
III. UTRZYMYWANIE CZYSTOŚCI, PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI W BUDYNKACH ORAZ ICH OTOCZENIA.
§ 6.
1. Do obowiązków służb etatowych Spółdzielni należy utrzymywanie obiektów budowlanych w należytym stanie technicznym i estetycznym zgodnie z art. 61 ustawy Prawo Budowlane.
2. Do obowiązków użytkowników lokali należy utrzymywanie lokali w należytym stanie czystości i higieny.
3. Wszyscy użytkownicy lokali powinni przestrzegać czystości w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku oraz na zewnątrz budynku.
4. W budynku wszyscy użytkownicy lokali zobowiązani są zgodnie z harmonogramem, do utrzymywania czystości na klatkach schodowych poprzez solidarne zamiatanie i zmywanie (codzienne zamiatanie i mycie raz w tygodniu) schodów, podestów tj. kondygnacji, na której usytuowane lokal.
5. Zabrania się wyrzucania przez okno i drzwi balkonowe jakichkolwiek śmieci, odpadów, niedopałków itp.
6. Zabrania się grillowania na balkonach i loggiach.
7. Zabrania się wystawiania worków ze śmieciami na korytarze klatki schodowej i korytarze piwnic.
8. Zabrania się wrzucania do muszli ustępowych śmieci i odpadów, które mogą spowodować zator w instalacji kanalizacyjnej.
9. Śmieci i odpady należy wynosić do kontenerów przynależnych do danej nieruchomości. W przypadku zanieczyszczenia przez użytkownika lokalu pomieszczeń ogólnego użytku lub terenu zewnętrznego osoba odpowiedzialna zobowiązana jest niezwłocznie uprzątnąć miejsce zanieczyszczone.
10. Zabrania się wyrzucania śmieci do kubełków (koszy) przeznaczonych na drobne odpadki zlokalizowanych przy wejściach do budynków lub wzdłuż ciągów pieszych.
11. Zaleca się użytkownikom lokali sortowanie śmieci i odpadów i wrzucania ich do odpowiednich pojemników selektywnych.
12. Gruz budowlany oraz ramy okienne i drzwi użytkownik lokalu ma obowiązek wywiezienia na własny koszt i we własnym zakresie na składowisko.
13. Przedmioty wielkogabarytowe będą usuwane z terenu posesji w terminach podanych przez Administrację Spółdzielni.
14. Zabrania się trzepania wycieraczek i worków od odkurzaczy w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku ( klatki schodowe, piwnice, balkony).
15. Zabrania się obciążania instalacji elektrycznej w swojej piwnicy żarówkami o mocy większej od 40 W oraz podłączania lodówek, zamrażarek, pralek , grzejników elektrycznych i elektronarzędzi.
16. Użytkownicy lokali przeprowadzający remonty w swoich lokalach, zobowiązani są do systematycznego sprzątania zanieczyszczeń w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku ( codzienne zamiatanie i mycie klatki schodowej) oraz terenów zewnętrznych spowodowanych prowadzonymi remontami do czasu ich zakończenia.
17. Zabrania się umieszczania skrzynek i donic kwiatowych na zewnętrznych parapetach okiennych oraz poza obrysem balustrad balkonowych.
18. Zabrania się nadmiernego podlewania kwiatów na balkonach powodujące ściekanie wody po murze i niszczenie elewacji oraz zabrudzanie okien i balkonów położonych niżej.
19. W częściach wspólnych budynków (np. korytarzach, klatkach schodowych, piwnicach itp.), placach zabaw zabrania się :
- spożywania jakichkolwiek napojów alkoholowych, środków odurzających itp.,
- palenia papierosów i innych wyrobów tytoniowych,
- gromadzenia się osób zakłócających spokój i porządek lub utrudniających mieszkańcom poruszanie się ciągami komunikacyjnymi.
20. Zabrania się zastawiania drzwi do klatek schodowych.
21. Zabrania się blokowania automatycznych wyłączników oświetlenia klatek schodowych zapałkami, patykami, drutami itp. powodujące awarie automatów oraz straty energii elektrycznej.
22. Zabrania się wykonywania przez użytkowników lokali czynności powodujących uszkodzenie posadzek na klatce schodowej, piwnicach oraz nawierzchni ciągów komunikacyjnych w obrębie nieruchomości.
23. Zabrania się otwieranie domofonem drzwi osobom nieznanym, których użytkownik lokalu nie zamierza wpuścić do swojego lokalu.
24. Zabrania się mocowania w części wspólnej budynku tablic, ogłoszeń (plakatów, reklam) lub innych przedmiotów bez zgody Spółdzielni.
§ 7.
Trzepanie dywanów, chodników itp. może odbywać się wyłącznie w miejscach na ten cel wyznaczonych. Zabrania się trzepania i czyszczenia dywanów, pościeli itp. na balkonach, loggiach, klatkach schodowych i z okien.
§ 8.
1. Opiekę nad trawnikami, krzewami i drzewami sprawują służby etatowe Spółdzielni.
2. Wszyscy mieszkańcy osiedla mają obowiązek poszanowania terenów rekreacyjnych i zielonych, a także reagowania na akty wandalizmu.
3. Na balkonach i loggiach zabrania się przechowywania przedmiotów oszpecających wygląd domu.
4. Wszelkie nasadzenia drzew i krzewów w obrębie budynku bez zgody Administracji Spółdzielni jest zabronione.
IV. PRANIE I SUSZENIE
§ 9.
1. Z pralek domowych należy korzystać w sposób nie zakłócający spokoju sąsiadów.
2. Z pralni i suszarni znajdującej się w budynku może korzystać użytkownik lokalu w budynku zgodnie z harmonogramem. Z urządzeniami w pralni należy obchodzić się z należytą starannością.
3. Po zakończeniu korzystania z pralni i suszarni pomieszczenia te należy uprzątnąć i zakręcić zawory c. o.
4. Z pralni i suszarni nie wolno korzystać w celach zarobkowych.
5. Za korzystanie w pralni z wody , gazu i ciepła użytkownik wnosi opłatę wg wskazań urządzeń pomiarowych.
6. Suszenie prania powinno odbywać się w specjalnie na ten cel przeznaczonych pomieszczeniach.
7. Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności za mienie użytkowników pozostawione w pralni bądź suszarni.
V. BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE.
§ 10.
1. W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić Straż Pożarną, Komisariat Policji, osobę z telefonu alarmowego 112 i Administrację Spółdzielni.
2. Dla zabezpieczenia swobodnego poruszania się w pomieszczeniach i korytarzach budynku przeznaczonych do wspólnego korzystania, zabrania się zastawiania ich meblami, wózkami, rowerami, motocyklami itp. ze względu m.in. na bezpieczeństwo przeciwpożarowe.
3. Zabrania się przechowywania w lokalach i piwnicach budynku materiałów łatwopalnych i butli gazowych.
4. Palenie papierosów i używanie otwartego ognia na klatkach schodowych, piwnicach i pomieszczeniach wspólnego użytku jest zabronione.
VI. PODSTAWOE NORMY WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW.
§ 11.
1. Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców osiedla (budynku) jest wzajemna pomoc, poszanowanie mienia i spokoju.
2. Dzieci powinny bawić się w miejscach na ten cel przeznaczonych. Należy przestrzegać, aby dzieci nie bawiły się obok śmietników, na klatkach schodowych, korytarzach i piwnicach. Za zachowanie się dzieci takie jak: brudzenie ścian, hałasowanie, niszczenie urządzeń i instalacji w budynkach oraz niszczenie zieleni- odpowiedzialni są rodzice lub opiekunowie.
3. Na terenie osiedla (budynku) w godz. od 2200 do 600 obowiązuje cisza nocna. Zabrania się wykonywania głośnych i uciążliwych prac w lokalach po godz. 1900.
4. W dni świąteczne obowiązuje całkowity zakaz wykonywania głośnych prac przez całą dobę.
5. Zabrania się odtwarzania i słuchania głośnej muzyki oraz prowadzenia rozmów powodujących zakłócenie spokoju sąsiadom.
§ 12.
1. Użytkownicy posiadający zwierzęta (psy, koty i inne) powinni zapewnić im odpowiednią opiekę, przestrzegać wymogów sanitarno- higienicznych i porządkowych oraz usuwać zanieczyszczenia spowodowane przez nie w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania mieszkańców na terenach zielonych i ciągach komunikacyjnych (chodniki i drogi) jak również naprawiać szkody wyrządzone przez zwierzęta w budynkach oraz na terenie osiedla.
2. Psy należy wyprowadzać na smyczy i w kagańcu. Ze względu na bezpieczeństwo osób oraz możliwość wyrządzania szkód spuszczanie zwierząt ze smyczy na terenach osiedli jest zabronione.
3. Wyprowadzanie zwierząt do piaskownic jest zabronione.
4. Dokarmianie kotów i innych zwierząt w częściach wspólnych budynku (piwnicy)oraz w obrębie budynku jest zabronione.
5. W budynkach mieszkalnych i na terenach zewnętrznych osiedla hodowla wszelkich zwierząt i ptactwa jest zabroniona.
6. Zamykanie i pozostawianie psów na balkonach i loggiach jest zabronione.
7. Karmienie ptaków na balkonach , parapetach okiennych i terenach przyległych jest zabronione.
8. W zakresie obowiązku:
a) rejestracji psów,
b) wnoszenia opłat,
c) szczepień ochronnych,
obowiązują Uchwały Rady Miejskiej w Wolsztynie.
VII. PARKOWANIE POJAZDÓW.
§ 13
1. Parkowanie wszelkich pojazdów reguluje ustawa- Prawo o ruchu drogowym. Na terenach Spółdzielni dopuszcza się parkowanie w miejscach wyznaczonych przez Administracją Spółdzielni.
2. Parkowanie pojazdów na terenach zielonych, chodnikach i placach zabaw jest zabronione.
3. Zgodnie z przepisami o ochronie środowiska zabrania się dokonywania napraw pojazdów, malowanie karoserii, a także mycia pojazdów poza miejscami do tego wyznaczonymi.
4. Pozostawianie wyeksploatowanych pojazdów na terenie osiedla jest zabronione.
5. Zabrania się ustawiania przyczep campingowych na parkingach.
6. Zabrania się parkowania pojazdów dostawczych na parkingach osiedlowych o masie całkowitej powyżej 1,5 tony.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 14.
1. Użytkownik lokalu powinien zgłosić administracji Spółdzielni nie później niż w okresie 14 dni, zmiany w ilości osób z nim zamieszkujących.
2. Rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących współżycia i porządku domowego mieszkańców należy do kompetencji Zarządu Spółdzielni.
3. Wszelkiego rodzaju komunikaty i informacje dotyczące bieżącej działalności Spółdzielni, Administracja umieszczać będzie na tablicach znajdujących się w budynkach i stronie internetowej.
§ 15.
1. W stosunku do użytkowników lokali nieprzestrzegających postanowień niniejszego Regulaminu – Zarząd Spółdzielni może stosować upomnienia wyrażone w formie pisemnej.
2. W sytuacji złośliwego i uporczywego przekraczania postanowień niniejszego Regulaminu Zarząd Spółdzielni może kierować do właściwych organów wnioski o ukaranie łącznie z wnioskiem do Rady Nadzorczej o wykluczenie członka ze Spółdzielni.
§ 16.
1. Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 20/2011
z dnia 30-12-2011r. i obwiązuje od dnia 30-12-2011r.
2. Traci moc dotychczasowy regulamin.
Aneks do regulaminu porządku domowego - kliknij TUTAJ |
« powrót ![]() |